HOEVEN – “Een hoop werk, maar ook een hoop leut.” Zo omschrijft Lauran Jaspers (45) uit het Noord-Brabantse Hoeven (tijdens carnaval beter bekend als ‘Peejenland’) zijn nieuwe functie als ‘Grootste boer’ voor de Hoevense carnavalsstichting ‘De Peejenzaaiers’. In de carnavalsperiode, die dit jaar van 2 tot 4 maart duurt, gaat hij door het leven als ‘Boer Laauw’.            

Door Riffy Bol

Jaspers, die in het dagelijks leven de kost verdient als zelfstandig stucadoor, kent naar eigen zeggen “een hoop mensen” en “komt op veel plekken” gedurende zijn frequente werkzaamheden als stucadoor. Jaspers’ sociale cohesie met veel bewoners van het Noord-Brabantse Hoeven gaf aanvankelijk dan ook de doorslag om te ‘solliciteren’ naar de jaarlijkse carnavalsfunctie als ‘Grootste boer’. “Vrijwel meteen na het carnavalsfeest van vorig jaar is het balletje gaan rollen. De Hoevense carnavalsstichting ‘De Peejenzaaiers’ zocht toevallig nog nieuwe mensen voor de functies van ‘Prins Carnaval’, de nar en dus ook de ‘Grootste boer’. Zij belden mij op, precies toen ik hen ook belde met de vraag of ik aanspraak kon maken op de rol van Grootste boer. Gelukkig was er in mijn geval geen sprake van enige concurrentie – Hoeven is nu eenmaal niet zo groot – en kon ik bijna meteen aan de slag.”

Als Grootste boer van Hoeven tijdens de carnavalsperiode is Jaspers hoofdzakelijk bezig met het in goede banen leiden van de georganiseerde activiteiten en de bestemmingen voor de carnavalsstichting. Daarnaast neemt hij deel aan ceremoniële zaken, waaronder de bekendmaking van de ‘carnavalsprinses’, die op zaterdag 1 maart wordt gekozen. “Hoewel Prins Carnaval meestal het woord voert, sta ik er toch altijd bij het op podium”, aldus Jaspers, alias ‘Boer Laauw’. Ook zal de 45-jarige Hoevenaar van 2 tot en met 4 maart dagelijks te horen zijn op de tijdelijke, lokale radio-omroep ‘Radio Peejenland’, waarin hij verslag doet van zijn activiteiten van dag tot dag.

Jaspers zal tijdens de komende carnavalseditie met name te vinden zijn in buurthuis ‘Het Kompas’ in Hoeven, maar ook enkele omliggende cafés passeren de revue van de plaatselijke carnavalswerkgroepen, die in totaal zo’n 25 man beslaan. “De verschillende werkgroepen zijn verantwoordelijk voor de kinder- en tienermiddagen, de bonte avond, de carnavalsmis in de Hoevense kerk Sint Jan de Doper en de carnavalsoptocht”, vertelt Jaspers.

Alle carnavalswerkzaamheden in Hoeven gebeuren op vrijwillige basis, maar ‘Boer Laauw’ is desalniettemin enthousiast om de positie van Grootste boer te bekleden. “In het begin werd ik verrast door de hoeveelheid tijd en werk die het in beslag neemt; dat was meer dan ik eigenlijk verwachtte. Desondanks vind ik het allemaal heel leuk om te doen. Ik verwacht minimaal vijf jaar aan te blijven als de ‘Grootste boer’ van Hoeven”, besluit Jaspers.