ROOSENDAAL – De Zwarte Pietendiscussie is het meest besproken nieuwsonderwerp van het jaar op sociale media als Facebook en Twitter. Dit concludeert het Eindhovense onderzoeksbureau Coosto. Een belangrijke oorzaak voor dit resultaat ligt volgens de onderzoekers bij het Roosendaalse initiatief ‘Pietitie’, een petitiepagina op Facebook die mensen kunnen ‘liken’ als zij tegen de afschaffing van Zwarte Piet zijn.

Door Riffy Bol

De Pietitie, die vorige week door de Roosendaalse oprichters Bas Vreugde en Kevin van Boeckholtz met 2,1 miljoen likes werd aangeboden aan het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, was een succesvol antwoord op de in oktober hevig uitgebroken maatschappelijke discussie over het Sinterklaasfeest. Na de oprichting van de pagina op 22 oktober had men reeds meer dan twee miljoen ‘vind-ik-leuks’ in een recordtijd van twee dagen.

De uit Roosendaal afkomstige Facebookpagina was bedoeld als democratisch platform voor iedereen die het traditionele Sinterklaasfeest, inclusief Zwarte Piet, wil laten voortbestaan zoals het nu is. Na negatieve uitlatingen over Piet tijdens tv-optredens van activist Quincy Gario bij Pauw & Witteman en columnist Prem Radhakishun bij De Wereld Draait Door en daarnaast een kritische opmerking van zangeres Anouk op Facebook over het uiterlijk van Zwarte Piet, hadden een heleboel mensen behoefte aan een gemeenschappelijke commune waar iedereen vóór het behoud van de helper van de Sint is. De sinds begin oktober toch al hevig woedende maatschappelijke conflicten, bereikten door de komst van de Pietitie van de twee bovengenoemde Roosendalers een nieuw hoogtepunt.

Mede dankzij zowel de maatschappelijke als journalistieke populariteit van de Pietitie, liet de Pietendiscussie nieuwsonderwerpen als de abdicatie van koningin Beatrix en de daaropvolgende kroning van koning Willem-Alexander, het aftreden van paus Benedictus XVI en het aantreden van Franciscus I, het luidruchtig bekritiseerde ‘Koningslied’ van componist John Ewbank, de Nederlandse deelname aan het Eurovisie Songfestival door de eerder genoemde Anouk (die namens Nederland voor het eerst sinds 2004 weer de finale haalde), de Nederlandse Spoorwegen die stoppen met de inzet van de Fyra-treinen wegens technische mankementen, het overlijden van de in comateuze toestand verkerende prins Friso en de dood van de voormalige Zuid-Afrikaanse president Nelson Mandela, ver achter zich qua populariteit op sociale media als Facebook en Twitter.